AKUSTIKA - teorija | |
---|---|
Mehaničke oscilacije tela, prostirući se kroz elastičnu sredinu (vazduh,voda) putem talasnog kretanja, u našem uhu izazivaju subjektivan osećaj zvuka. Oblast nauke, koja putem fizike (mehaničke oscilacije tela, talasno kretanje) i psihologije (psihofizika) objektivno tretira zvučne pojave, zove se Akustika (objektivna, fiziološka, subjektivna, tehnička). - Objektivna akustika bavi se fizikom proizvodnje, prenosa i prijema zvučnih oscilacija. |
|
1) ZVUČNI IZVOR Deformacija tela u pravcu prostiranja impulsa (zvučna viljuška, oscilacije štapova, oscilacije vazdušnih stubova, oscilacije membrana) zove se longitudinalna (kompresiona) deformacija (duvački instrumenti, bubanj). |
|
![]() |
|
Deformacija tela normalno na pravac prostiranja impulsa (zvučna viljuška, oscilacije zategnute žice, oscilacije štapova, oscilacije ploča) zove se transverzalna (savijajuća) deformacija (gudački instrumenti, ksilofon). | |
![]() |
|
2) TALASNO KRETANJE Zvučni izvori sa svojim deformacijama vrše sabijanje ili razređivanje vazduha (vode) oko sebe, tako da se zvučni talas u vazduhu (vodi) može prostirati samo longitudinalno (putem kompresije). Ako je sredina homogena i brzina prostiranja talasa u svim pravcima podjednaka, onda će se talas širiti po koncentričnim sferama i zvaće se sferni (prostorni) talas odnosno zvučni talas. |
|
Radi lakšeg objašnjenja zvučnog talasa koristi se matematički model poznat kao Sinusno talasno kretanje. |
|
![]() |
|
- Što veća amplituda, veći je i zvučni pritisak. Što je veći zvučni pritisak, veća je i zvučna snaga. |
|
![]() |
|
3) HAJGENSOV PRINCIP "Svaka tačka u koju dođe neki talas, postaje izvor novog talasa" - Hajgensov princip. |
|
![]() |
![]() |
- Svaka samostalna tačka centar je svog kružnog talasnog fronta. |
|
4) INTERFERENCIJA TALASA Interferencija je slaganje talasa iz dva ili više izvora u jedan jedinstveni talasni front. |
|
![]() |
![]() |
Amplituda rezultujućeg talasa kreće se od maksimalno pojačanog (konstruktivna interferencija) pa do maksimalno oslablenjog (destruktivna interferencija) kada imaju istu frekvenciju. |
|
5) SAVIJANJE TALASA - difrakcija Difrakcija je prostiranje talasa kroz pukotinu ili savijanje talasa oko objekta . Difrakcija počiva na Hajgensovom principu. |
|
![]() |
|
A - Otvor (R) mnogo manji od talasne dužine talasa. Savijanje talasa potpuno. Talas se prostire kružno posle otvora. |
|
Ono što važi za otvore, važi i za druge predmete koji svojim prisustvom ometaju slobodno širenje talasa. - Ako su predmeti mnogo manji u odnosu na talasnu dužinu talasa, difrakcija će biti potpuna i javiće se talas iza predmeta. - Ako su predmeti reda veličine talasne dužine talasa, difrakcija će biti delimična i javiće se segmentni talas iza predmeta. - Ako su predmeti mnogo veći u odnosu na talasnu dužinu talasa, difrakcija će slabo dolaziti do izražaja pa iza predmeta uglavnom neće biti talasa. |
|
6) ODBIJANJE TALASA - refleksija Odbijanje talasa počiva na Hajgensovom principu. Ugao odbijenog talasa jednak je uglu upadnog talasa. |
|
![]() |
![]() |
7) PRELAMANJE TALASA - refrakcija Prelamanje talasa počiva na Hajgensovom principu. Prelamanje talasa nastaje na graničnoj površini između dve sredine sa različitom gustoćom u kojima i talasi imaju različite brzine. Talas u medijumu 1 sa brzinom C1 nadolazi na graničnu površinu između dve sredine, te po Hajgensovom principu, svaka tačka na ovoj površini postaje izvor novog talasa u medijumu 2 sa brzinom C2. Animacija prikazuje slučaj kada je brzina talasa C1 veća od brzine talasa C2, pa je odbojni ugao talasa Q2 manji od upadnog ugla talasa Q1. |
|
![]() |
|
8) REZONANSA |
|
![]() |
|
9) STOJEĆI TALAS Interferencija talasa kroz slaganje dva ravanska talasa koji imaju istu amplitudu, istu talasnu dužinu, istu frekvenciju i prostiru se u istom pravcu, ali u suprotnim smerovima (crveni i plavi talas), naziva se Stojeći talas (crni talas), onaj koji se ne kreće u prostoru. |
|
Stojeći talas u neograničenoj sredini | |
![]() |
|
![]() |
|
10) PRENOŠENJE ENERGIJE TALASIMA | |
Zvučni talas kao i drugi talasi, prenose energiju. Ako se zvučnom izvoru ne dovodi energija onda će se njegova energija oscilovanja smanjivati usled zračenja u okolnu sredinu. Muzički instrument je kao i ostali izvori zvuka, pretvarač snage, jer pretvara dovedenu snagu (muzičara, električnu ili mehaničku) u akustičnu snagu izvora uz velike gubitke. Na primer, pijanista svojih 200 W (toplote, sagorevanja energije u kretanje, itd) pretvori u 0,4 W zvuka klavira. |
|
![]() |
![]() |
11) DISIPACIJA Prostiranjem zvuka kroz vazduh, zvučna energija pretvara se u druge oblike energije (toplota) i bespovratno troši. Proces gubljenja energije zove se disipacija. |
|
![]() |
|
Sa slike se vidi, da pored slabljenja nivoa zvuka sa rastojanjem, i na malim rastojanjima od izvora dolazi do relativnog slabljenja visokih frekvencija zbog čega se menja boja zvuka srazmerno udaljenosti. | |
12) DOPLEROV EFEKAT Doplerov efekat je efekat promene frekvencije zvuka ako postoji kretanje između zvučnog izvora i posmatrača. |
|
![]() |
|
13) SUBJEKTIVNA JAČINA ZVUKA Subjektivni doživljaj jačine zvuka nije linearna funkcija jačine zvučne pobude već zavisi od nivoa zvučnog pritiska i frekvencije, koje je uslovljeno fizičkim i fiziološkim karakteristikama uha. |
|
![]() |
|
Subjektivna jačina zvuka u fonima određena je eksperimentalno, menjanjem nivoa zvučnog pritiska odgovarajućeg tona sve dok subjektivna ocena njegove jačine nije izjednačena sa subjektivnom jačinom tona na 1000 Hz. Sa slike uočavaju se sledeći fenomeni: |
|
Subjektivna jačina zvuka meri se fonometrom. Fon je jedinica za subjektivnu jačinu jednostavnih sinusnih zvukova, dok je Son jedinica za subjektivnu jačinu složenih muzičkih zvukova, ali je komplikovano za razmatranje. |
|
14) KVALITET ZVUKA Oscilacije zvučnog pritiska koje nadražuju čulo sluha zovu se Zvučni spektar. Svakoj fizičkoj karakteristici zvuka odgovara jedna subjektivna karakteristika zvuka: |
|
15) MUZIČKA SKALA TONOVA Muzička skala tonova nastala je na osnovu psiho-akustičkog osećaja sklada (harmonije) visine tonova. Sazvučje dva ili više tonova čovek oseća skladnije ako su sa manjim celim brojem izraženi odnosi njihovih frekvencija (intervali). Sazvučje dva tona oseća se najskladnije ako je njihov odnos 2:1 (oktava) i on se oseća kao sazvučje jednog tona sa istim tonom na drugoj visini. Drugi intervali koji daju skladno sazvučje (konsonaca) zovu se kvinta, kvarta, itd. Tako se u muzici usvaja nekoliko najpodesnijih intervala i obrazuje skala tonova, kao što je skala prikazana na slici. |
|
![]() |
|
Oktava je muzički interval od osam tonova i pripada čistim intervalima gde je savršeni konsonantni interval. Celokupni Zvučni spektar podeljen je u 10 oktava što se može videti na slici Tonske frekvencije (link Elektroakustika). Ima toga još ali je komplikovano do zla boga i više je za muzičare. |
|
16) ARHITEKTONSKA AKUSTIKA U zatvorenim prostorijama, zbog zapremine, oblika i materijala, javljaju se složene okolnosti prostiranja zvuka. Zidovi, pod, tavanica, nameštaj i razni predmeti stvaraju sledeće pojave: |
|
- Apsorpcija (upijanje) je sposobnost materijala/predmeta da zvučni talas odbije (refleksija) ili apsorbuje (disipacija). - Reverberacija (odjek) je vreme za koje po prestanku rada zvučnog izvora, zvuk postaje nečujan (-60 dB). - Eho je ponavljanje originalnog zvuka koji se jasno čuje iznad reverberacije i ambijentalne buke u prostoru. - Difuznost prostorije (odnos direktnog i reflektovanog zvuka) je rasprostiranje zvuka po celoj prostoriji sa direktnim i reflektovanim zvukom. - Izolacija od spoljne buke su aktivnosti da se spreči prodor buke u prostoriju koja slabi intenzitet korisnog zvuka. |
|
Da bi prostorija po subjektivnoj oceni imala dobre akustičke osobine, potrebno je po objektivnom kriterijumu: |
|
![]() |